Selvopfyldende profetier

 

Den pædagogiske og didaktiske praksis er fyldt med selvopfyldende profetier. En selvopfyldende profeti er i vores forståelse en hypotese om bestemte sammenhænge i nogle relationer eller et barns udfordringer med det faglige stof, sociale kompetencer eller simpelthen trivsel i skolen.


I vores iver efter at finde årsagssammenhænge, bruger vi ofte redskaber eller forforståelser, som vil bekræfte vore hypoteser.


Vi ønsker gennem cases og evt. kursusdeltagernes egen praksis at belyse, hvorledes en større kritik af ens egen eller gruppens metode kan føre til, at ens egen eller gruppens løfteevne - evne til at magte øges betragteligt, når vi lærer at se rundt om de såkaldte blinde pletter.


Kurser eller tematiske oplæg om selvopfyldende profetier henvender sig til personer, som ofte tester elever, men alle kan have glæde af, at deltage i et sådant kursus eller ligefrem forløb, idet vi for at blive bedre lærere eller pædagoger skal kunne tage livtag med vore egne fordomme.


Her anvender vi også en åben dialogisk tilgang og kan evt. træne enkelte teams til at opnå en mere åben og effekltiv kommunikation.

Kontakt: erik.rene.nielsen@post.tele.dk