Skole og Liv

 

Skolens åbentlyse formål er ikke så åbenlyst, når først man dykker ned i det. Hvis vi spørger et bredt udsnit af befolkningen, så vil svaret være at det er da at læse, regne og skrive. Dette har vi i mange år betragtet som en individuel proces, og skolen bærer også i dag vidnesbyrd om, at læring er en individuel proces. Selve tanken om at være herre over, hvad andre skal lære, er ikke ny for nogen skolelærer. Det ligger dybt indlejret i kulturen, at selve formålet med vores arbejde er at lære eleverne noget foruddefineret, som de senere vil få brug for i livet. Men er dette hensigtsmæssigt? Er det i overensstemmelse med formålet med skolen og fagene?

 

Men hvordan er det lige denne læring finder sted? Hvorfor lærer eleverne nogle gange noget andet, end det der var tiltænkt? Hvad sker der, når eleverne lærte noget andet, end der var planen med timen?

Kontakt: erik.rene.nielsen@post.tele.dk