Magtesløsheden på vandring

 

De fleste lærere og pædagoger har vel oplevet, at et barn har været fuldstændig udenfor pædagogisk rækkevidde. Barnet er ikke sig selv men ude af sig selv. Tilstanden kan sagtens forklares med hjernens måde at fungere på, men hvorledes kan den forstås?

 

Vi kan have hypoteser om, hvorfor et barn reagerer i vore øjne negativt i en undervisningssituation eller en legesituation. 

 

Men vores reaktion betyder uendeligt meget. 


Birger i første klasse har igen væltet borde og stole - intet hjælper. 


Vi mener al adfærd er kommunikation, og derfor arbejder vi i Kompetencekompagniet ud fra hypoteser. Hvad er det barnet forsøger at fortælle er svært? Vores nysgerrighed på barnets gode grunde er det første skridt til at kunne komme til at magte og samtidig igen være den voksne, der kan tage ansvar for relationen. Vi er ligeledes optagede af ydre struktures indflydelse på de gode voksen/barnrelationer.

Kontakt: erik.rene.nielsen@post.tele.dk